Kandidatstud. i Konkurrence- og Eliteidræt
Så gik det år! Tænk at det er et helt år siden at jeg begyndte at pendle til Esbjerg. Og netop nu sidder jeg for sidste gang på vej til Esbjerg for at introducere de nye kandidatstuderende på denne kandidatspecialisering, “Konkurrence- og Eliteidræt”.
Flere fra min familie, tror jeg, opgav lidt at forstå, hvad jeg læser efter jeg skiftede fra sygeplejerskeuddannelsen til Idræt og Sundhed på Syddansk Universitet. De konstaterede bare at jeg lavede en masse aktivt, men hvad kunne man dog bruge den uddannelse til.
Og efter jeg startede på kandidatspecialiseringen her, er det på en og samme tid ligesom blevet mere konkret, men også mere forvirrende. “Er det mon til at få sådan et job?”
Hmm. Det ved jeg faktisk ikke, men jeg holder hjertens meget af det jeg studerer og kunne ikke se mig blive klogere på noget andet (lige nu hvertfald).
Så nu vil jeg lige ridse lidt op hvad vi reelt set har lært derovre i Esbjerg?
Kandidatspecialiseringen har ligesom 4 moduler med fokus på flere aspekter i konkurrence- og eliteidræt.
Det første modul er Talentudvikling og Elitesport. Her har vi lært om forskellen på talentudvikling og talentidentifikation, hvordan man kan blive fanget i den relative alderseffekt (børn/unge i Januar, Februar, Marts kan have en fysisk fordel), verdensklasse talentudviklingsmiljøer, træneren som kulturel leder (træneren sætter og bærer dagsordenen), psykologiske færdigheder, udviklingsvejen til elite og kulturelle perspektiver på talentudvikling mv. (Hvordan ser alt det her ud i eksempelvis Brasilien?).
Det andet modul er Præstationsoptimering. Her har vi lært om div. arbejdskrav og fysiologiske parametre, som det giver mening at teste afhængigt af sportsgren (udholdenhedsidræt som triatlon eller intervalidræt som håndbold). Vi har lært at anvende forskellige test-metoder og sammensætte et testbatteri (flere tests) for en given sportsgren. Og så har vi fået viden om træningsplanlægning ift. at top-præstere på et specifikt tidspunkt (herunder tapering).
Det tredje modul er Projekt Governance and High Performance. Her har vi arbejdet med projektledelse og organisationsteori, samt lært om konsulentrollen herunder dannelsen af tillidsfulde relationer. Vi har lært om hvad en kultur er i en organisation og hvordan denne kan ændres.
Det fjerde og sidste modul er Elitemiljøer i praksis. Her skulle vi selv finde en praktikplads, hvor du kunne sætte nogle af de tillærte færdigheder/viden i spil. Jeg var i praktik ved Dansk Triatlon Forbunds elitecenter “Tri Team SDU”, hvor triatleterne skulle opøve sportspsykologiske færdigheder gennem fridykningstræning.
Og nu står jeg så her. Et år senere og skal blot igang med det sidste metodefag før speciale.
En smule vemodigt men også WAUW! Tænk alt det man kan lære på et år.
Heldigvis kan jeg røbe at mit speciale også kommer til at handle om fridykning og sportspsykologiske færdigheder, så jeg er jo slet ikke færdig med at fordybe mig i det. Stay tuned…